(Not too) few but capable

The consequences of the scarcity of “knowledgeable elders”

Small changes in a population may lead to dramatic consequences, like the disappearance of the migratory route of a species. A study carried out in collaboration with the SISSA has created a model of the behaviour of a group of individuals on the move (like a school of fish, a herd of sheep or a flock of birds, etc.) which, by changing a few simple parameters, reproduces the collective behaviour patterns observed in the wild.

The model shows that small quantitative changes in the number of knowledgeable individuals and availability of food can lead to radical qualitative changes in the group's behaviour.

DOWNLOAD > Press release


Piccoli cambiamenti in una popolazione possono portare a conseguenze molto gravi, come la sparizione della rotta migratoria di una specie. Un lavoro condotto in collaborazione con la SISSA, ha creato un modello comportamentale di un gruppo di individui in movimento (come un banco di pesce, un gregge di pecore o uno stormo di uccelli, ecc.) in cui variando pochi semplici parametri si riproducono i comportamenti collettivi osservati in natura. Il modello mostra che piccole variazioni quantitative nel numero di individui portatori di conoscenza e nell'abbondanza di cibo possono portare a cambiamenti qualitativi radicali nel comportamento del gruppo.

DOWNLOAD > Comunicato stampa